اداره کردن خشونت دانش آموزان و مقابله با نزاع های دانش آموزی
متأسفانه این روزها محیط های آموزشی ما به طور فزاینده تبدیل به میدان خشونت هایی شده اندکه روزبه
روز شدیدتر می شوند. این وضعیت ناخوشایند مشکالتی جدید برای معلمان امروز به وجود آورده است.
برای مقابله با خشونت، معلم باید اعتمادبه نفس کافی داشته باشد و سپس فرایند رفتاری سازمان یافته ای
طراحی کند تا به دانش آموزان کمک کند که به خویشتن داری دست یابند و احساس اطمینان را در ایشان
برانگیزد.
در صورت نیاز به حفظ دانش آموز و دیگران از گزند خشونت و پرخاشگری، معلم باید پرخاشگری دانش
آموز را مهار کند )ولفگانگ، 614؛ 1931 .)رفتارهیا نامطلوب دانشآموزان را از دو راه می توان کاهش داد:
یکی جانشین ساختن رفتارهای مطلوب به جای آن ها و کاهش دادن غیرمستقیم رفتارهای نامطلوب و
دیگری، کاهش دادن مستقیم رفتارهای نامطلوب، به روش هایی مثبت کاهش رفتار گویند؛ زیرا در همه این روش ها تقویت مثبت به کار می رود. روش هایی که در مورد دوم به کار می روند، روش های منفی
کاهش رفتار نام دارند )سیف، 1933؛ 092.
برای مطالعه متن کامل مقاله آن را دانلود کنید